Najczęściej zadawane pytania do naboru nr 3/2025/PDG
Podczas doradztwa w biurze LGD „Żywiecki Raj” Wnioskodawcy często zadają podobne pytania dotyczące przygotowania wniosków i wymaganych dokumentów.
Zebraliśmy najważniejsze z nich i przygotowaliśmy praktyczne odpowiedzi, które pomogą w sprawnym ubieganiu się o wsparcie w ramach naboru nr 3/2025/PDG.
Pamiętaj! Odpowiedzi mają charakter informacyjny i służą ułatwieniu przygotowania wniosku. W przypadku wątpliwości zawsze należy odnieść się do obowiązujących przepisów prawa, wytycznych ARiMR i dokumentacji naboru.
Artykuł będzie systematycznie uzupełniany o kolejne pytania – zachęcamy do jego śledzenia.
1. Jakie dokumenty potwierdzają miejsce zamieszkania na obszarze LSR?
Wnioskodawca musi przedstawić zaświadczenie z ewidencji ludności o miejscu zameldowania (stałego lub czasowego). Dokument wydaje właściwy urząd gminy i nie może być starszy niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku.
2. Czy osoba otwierająca pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach naboru START DG, która jest zatrudniona na umowę o pracę musi zgłaszać się do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, czy tylko do składki zdrowotnej?
Nie. Osoba zatrudniona na umowę o pracę, uzyskująca minimalne wynagrodzenie za pracę, jest już objęta obowiązkowymi ubezpieczeniami: emerytalnym, rentowym, chorobowym i wypadkowym. Zgłasza się jedynie do obowiązkowej składki zdrowotnej.
3. Czy emeryt może założyć działalność gospodarczą? Jakie ma obowiązki w zakresie ubezpieczeń?
Tak. Emeryt mający ustalone prawo do emerytury może prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą. Zgłaszając się do ZUS może korzystać ze zwolnienia ze składek społecznych – opłaca jedynie składkę zdrowotną.
4. Czy rolnik może być wnioskodawcą?
Tak, pod warunkiem że spełnia wymogi określone o ubezpieczeniu społecznym rolników.
5. Czy mogę otrzymać dofinansowanie na start DG, jeśli w ciągu ostatniego roku prowadziłem działalność gospodarczą?
Nie. Warunkiem otrzymania wsparcia jest to, aby wnioskodawca w okresie 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku nie prowadził działalności gospodarczej ani nie miał jej zawieszonej.
6. Co oznacza obowiązek osiągnięcia co najmniej 30% zakładanego poziomu sprzedaży w biznesplanie?
Zgodnie z wytycznymi, wnioskodawca musi wykazać osiągnięcie co najmniej 30% docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od wypłaty pomocy.
Przykład: jeśli pomoc zostanie wypłacona w marcu 2027 r., to 30% zakładanego obrotu należy udokumentować za okres od marca 2027 r. do marca 2028 r.
7. Czy można zakupić samochód osobowy w ramach dotacji?
Nie. Koszt zakupu samochodów osobowych nie jest kwalifikowalny.
8. Czy można zakupić używany sprzęt w ramach dotacji?
Nie. Dotacja może być przeznaczona m.in. na zakup nowych maszyn, urządzeń i wyposażenia.
9. Jak należy rozumieć obowiązek promowania usług/produktów i ich bieżącej aktualizacji?
Beneficjent musi regularnie informować o swojej ofercie (aktualnym asortymencie, nowych usługach, zmianach) za pomocą ogólnodostępnych środków przekazu. Mogą to być np.:
- strona internetowa,
- ulotki,
- media społecznościowe (np. Facebook).
Nie wystarczy publikacja raz w roku – aktualizacja powinna odbywać się na bieżąco.
10. Jakie dokumenty należy dołączyć do załącznika 35a, aby potwierdzić zasadność i rynkowy poziom zaplanowanych kosztów?
Kosztorys inwestorski i/lub dokumenty uzasadniające przyjęty poziom planowanych do poniesienia kosztów – dla każdego zadania objętego operacją Wnioskodawca zobowiązany jest do przedłożenia dokumentów potwierdzających zasadność oraz rynkowy poziom zaplanowanych kosztów. Do dokumentów tych zalicza się w szczególności:
- oferty cenowe lub wydruki ofert ze stron internetowych (z podaniem źródła – adresu strony), od dostawców (co najmniej trzy różne oferty porównujące ceny). Oferta powinna zawierać co najmniej: nazwę oferenta, cenę netto/brutto, podstawowe parametry techniczne, a także datę sporządzenia/wydruku oferty.
- notatki z przeprowadzonego rozeznania cenowego – sporządzanej w przypadku, gdy sprzęt lub usługa są mało dostępne i konieczne jest dodatkowe porównanie parametrów technicznych; do notatki należy dołączyć oferty.
11. Czy na budowę domku pod wynajem turystom wystarczy zgłoszenie i oświadczenie, że urząd nie wniósł sprzeciwu w ciągu 21 dni?
Dofinansowanie można uzyskać na podjęcie pozarolniczej działalności gospodarczej, która będzie oferować usługi noclegowe w ramach krótkotrwałego zakwaterowania. Stanowisko Starostwa Powiatowego w Żywcu: https://lgd.zywieckiraj.pl/aktualnosci/art-wazna-informacja-dla-wnioskodawcow-start-dg,95
12. Jak w załączniku 35a udowodnić innowacyjność projektu? Czy innowacyjność powinna być wykazana na poziomie gmin terenu LSR, czy całego powiatu żywieckiego?
Innowacyjność należy wykazać na poziomie całego powiatu żywieckiego. Oznacza to, że projekt musi wprowadzać coś nowego, czego jeszcze nie ma w powiecie – np. nowy produkt albo usługę. W biznesplanie, w zestawieniu rzeczowo–finansowym, trzeba też wskazać wydatki na wprowadzenie innowacji, które powinny stanowić co najmniej 10% wartości całej operacji. Należy to wykazać w załączniku 35a poprzez analizę rynku – porównanie istniejących firm i oferowanych przez nie usług oraz wskazanie, w czym planowana operacja jest nowa. Trzeba jasno udowodnić swoją innowacyjność. Natomiast samo łączenie już istniejących usług nie będzie uznane za innowację.
13. Jak udokumentować brak wcześniejszego prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej?
W celu potwierdzenia braku wcześniejszego prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej nie jest wymagane przedkładanie dodatkowych dokumentów urzędowych. Wystarczające jest złożenie w załączniku 35a stosownego własnego oświadczenia o treści:
„Oświadczam, że przed dniem złożenia wniosku nie prowadziłem/am działalności gospodarczej.”
Jeżeli wnioskodawca prowadził w przeszłości pozarolniczą działalność gospodarczą, powinien wskazać tę informację w oświadczeniu, może podać m.in. numer NIP oraz daty prowadzenia lub zakończenia działalności.
Tak sporządzone oświadczenie stanowi podstawę do uznania spełnienia warunku braku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w wymaganym okresie.
Weryfikacja oświadczenia wnioskodawcy nastąpi podczas oceny wniosku o płatność, kiedy beneficjent będzie musiał przedstawić we wniosku numer NIP. Złożenie oświadczenia niezgodnego z prawdą do Wniosku o Przyznanie Pomocy jest jednoznaczne ze stwierdzeniem braku realizacji inwestycji lub operacji zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo niespełnienia warunku lub niezrealizowania działania, z tytułu którego przyznano punkty:
a) jeśli po odjęciu nienależnie przyznanych punktów okazałoby się, że Beneficjent nie uzyskałby minimalnej liczby punktów wymaganych do uzyskania pomocy oraz jego operacja nie zmieściłaby się w limicie środków w ramach naboru wniosków o przyznanie pomocy, w którym Beneficjent ubiegał się o pomoc – następuje odmowa wypłaty pomocy,
b) jeśli po odjęciu nienależnie przyznanych punktów okazałoby się, że Beneficjent uzyskałby minimalną liczbę punktów wymaganych do uzyskania pomocy oraz jego operacja zmieściłaby się w limicie środków w ramach naboru wniosków o przyznanie pomocy, w którym Beneficjent ubiegał się o pomoc – zmniejszeniu podlega 5% kwoty pomocy za każde niespełnione kryterium.
14. Czy plan marketingowy jest obowiązkowym załącznikiem i jak należy go przygotować?
Jeśli Wnioskodawca chce otrzymać w kryterium V. „Plan działań marketingowych…” dodatkowe punkty powinien dołączyć do wniosku plan marketingowy (załącznik nr 35b). Jego celem jest pokazanie, w jaki sposób wnioskodawca będzie promował swoją działalność w powiązaniu z marką Żywiecki Raj.
Wnioskodawca musi w nim m.in.:
- wskazać, jakie wartości marki Żywiecki Raj będą widoczne w działalności,
- określić grupy odbiorców oferty,
- przedstawić elementy wyróżniające działalność,
- zaplanować działania marketingowe (np. prowadzenie profili w mediach społecznościowych, publikację postów, oznakowanie miejsca działalności, umieszczenie logo marki na stronie internetowej, publikację materiałów promocyjnych),
- wybrać jeden z dwóch wariantów działań (wariant I – podstawowy lub wariant II – rozszerzony),
- wskazać planowany harmonogram działań.
Plan marketingowy musi być przygotowany zgodnie ze wzorem udostępnionym przez Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania „Żywiecki Raj” i dołączony do wniosku jako podpisany dokument. Wzór dokumentu zamieszczony jest pod ogłoszeniem o naborze wniosków 3/2025/MIP – w pliku Załączniki do wniosku.
15. Jakie dokumenty należy przedłożyć, aby potwierdzić, że operacja będzie realizowana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (np.: budowa, modernizacja, zmiana sposobu użytkowania budynku)?
Na wnioskodawcy spoczywa obowiązek dostarczenia dokumentów potwierdzających, że planowana operacja zostanie zrealizowana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Mogą to być m.in.:
- pozwolenia na budowę,
- zgłoszenia budowlane wraz z potwierdzeniem braku sprzeciwu,
- wymagane decyzje administracyjne i koncesje,
- inne dokumenty wymagane przepisami szczególnymi dla danego rodzaju działalności.
Wnioskodawca powinien załączyć odpowiednie dokumenty już na etapie składania wniosku, aby potwierdzić, że planowane działania są zgodne z prawem. Szczegółowe informacje, w jaki sposób należy przygotować dokumentację oraz przykładowy katalog wymaganych załączników znajdują się w pomocniczym załączniku do Instrukcji do WoPP.